2009-03-18, 12:32
muzzLe schrieb:die ausschnitte aus dem interview:
nsmb - Hey Dave, Can you please tell me about the dual progressive spring curve? How it is achieved? What the benefits are etc.
Dave Weagle: No problem. The DELTA system was conceived to, among other things, achieve very complex leverage rate curves that can be used to tune for varying track conditions, spring, and damper parameters. The dual progressive leverage rate curve is something that I developed for coil sprung downhill applications to take advantage of the speed sensitive shocks on the market. Mechanically, the system uses very compact links that can achieve a lot of angle and velocity change through the travel. I use that to my benefit so that I can tailor the leverage rate curve to really take advantage of the shock's valving and the way that a speed sensitive damper is designed to work. Ultimately the design achieves a high degree of suppleness early in the travel, with a very predictable high traction stage through the middle and a bottomless ramp at the end of the travel.
---> oke die "double-compression" heißt wohl "dual-progression" ... kein wunder dass da google nix ausspuckt^^.
DW setzt in dem system kurze hebel/links ein. da sie kurz sind, ändern sie stärker den winkel und dadurch auch stärker die geschwindigkeit, mit der der dämpfer in den einzelnen federwegsbereichen komprimiert wird. dadurch ist das bike besonders für geschwindigkeitsabhängige dämpfer geeignet. DW setzt das so ein, dass er 3 bereiche im federweg hat. am anfang feines ansprechverhalten/hohe empfindlichkeit und progression, mitte linear für maximale traktion, und ende wieder progressiv für harte schläge.
nsmb - Can you tell me how the ride of the DS should compare to DW link and the second generation DW link found on Turner bikes this year?
DW: I don’t really look at the new Turner bikes, Pivot, and Ibis dw-links as a new generation of dw-links. I learn and apply what I learn with each new bike that I develop. Each frame is a progression and a refinement wherever possible. At the same time, the bikes all have stayed true to the original design intents that make dw-link special. The new DHR is a pretty major departure from the Iron Horse Sunday, which was designed around a position sensitive 5th Element damper. Like the Revolt, the DHR uses a dual progressive leverage rate, and was designed around the speed sensitive attributes of the FOX RC4 damper. Ride wise, both bikes are very similar, probably closer in suspension performance to one another than any other two downhill frames on the market. Both exhibit levels of traction that seem impossible when you first ride the bike, and both have incredible small bump sensitivity and an bottomless end travel ramp.
---> das DHR sei im großen und ganzen vom Sunday abgeschaut. allerdings wurde das Sunday um einen positionsabhänigen 5th Element-dämpfer entwickelt und das DHR um einen geschwindigkeitsabhängigen FOX RC4.
wie das Revolt hat das DHR auch die "dual-progression".
laut DW seinen sich das Revolt und das DHR von der federungsperformance vllt ähnlicher, als alle anderen zwei rahmen auf dem markt.
allgemein geht aus dem ganzen interview heraus, dass beide rahmen sehr ähnlich sind, sogar vom gewicht her.
lg, stefan
nja das sunday war ca 2/3 vom FW progressiv und dann ist es degressiv geworden! extrem degressiv.. dämpferabstimmen war am sunday immer schwer!
warum sagt der dw dass der 5th element dämpfer positionsabhängig ist?! ich hab einen ghabt und der war eindeutig geschwindigkeitsabhängig mit high und low-speed druckstufe! das gleiche auf der zugstufen seite!
